Foto: Arash A. Nejad

Flere gruveganger dukket opp da veitraseen til ny E6 passerte landets nest største sølvgruve.
Og over Kringelmomyra kommer det flere hundre meter med nærmest flytende vei. Enorme steinmengder er brukt til å komprimere myra.
Opprinnelig skulle ny vei ligge lengre ned i dalen, men der er det skumle grunnforhold med kvikkleire. Ruben Aakervik (tv.) i LNS og Jørn Are Torslien i Vegvesenet står på kanten av nyveien.
10,1 kilometer ny E6 skal være ferdig utpå senhøsten neste år. I bakgrunnen tettstedet Trofors, der Svenningelva renner inn i Vefsna.
SAMFERDSEL

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve 

De gamle sølvgruvegangene lå akkurat der det over hundre år gamle kartet tilsa. Eldgamle løsmasser i fjelltunnelen kom derimot som en overraskelse.

Gi bort artikkelen
Kommenter
Arash NejadArash NejadFotojournalist
29. sep. 2024 - 17:00
Bjørn Olav Amundsen

Har du tips til meg?

Jeg skriver om mye forskjellig, men mest om bygging og drift av veier og om samferdsel. Kontakt meg gjerne om du har tips eller noe du mener jeg burde skrive om.
Tlf: +47 932 45 308
E-post: boa@tu.no

Gi bort artikkelen
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.